Samen taalsterk in Almere
Taalexpertise
Traject NT2-coördinator PO
Het opleiden van onderwijspersoneel op het gebied van onderwijs aan NT2-leerlingen*.
Inleiding
Vanuit Passend Onderwijs Almere is aan het begin van schooljaar 2019-2020 onder basisscholen een inventarisatie gedaan naar de mate van bekwaamheid op het gebied van NT2. Veel scholen hebben aangegeven zich niet bekwaam genoeg te voelen om deze groep leerlingen passend onderwijs te bieden. Bovendien is op veel scholen geen beleid aanwezig dat gericht is op de ondersteuning van NT2-leerlingen. Een dergelijk beleid is wel wenselijk, omdat NT2-leerlingen vaak achterlopen op hun Nederlandse klasgenoten. Zo hebben kinderen die van Taalcentrum Almerekomen nog +/- 4 jaar extra ondersteuning nodig op de basisschool.
Scholen in Haarlem liepen tegen vergelijkbare problemen aan. Zij zijn het Internationale Taalklas (ITK)-maatjesproject gestart om ervoor te zorgen dat op basisscholen passend onderwijs mogelijk is voor NT2-leerlingen. Het traject NT2-coördinator PO (voorheen NT2- maatjesproject) is een vertaling van het project uit Haarlem, gericht op de Almeerse schoolcontext.
* Onder NT2-leerlingen verstaan we binnen dit traject leerlingen van wie de thuistaal niet Nederlands is. Hoewel het traject gericht is op NT2-leerlingen, hebben ook kinderen met een Nederlandstalige achtergrond die opgroeien in een taalarme omgeving baat bij dit traject.
Doelen
- Het vergroten van kennis en expertise van het NT2-aanbod op scholen in Almere, door scholing en intervisie.
- Een juist aanbod aanbieden aan NT2-leerlingen, passend bij de leerling.
- Het verspreiden van NT2-expertise binnen de school door de NT2-coördinator.
- Uitwisseling met andere scholen en hierdoor versterking van de kennis en een dekkend aanbod in heel Almere.
Opbrengsten
- Passend onderwijs; een geschikt aanbod voor iedere NT2-leerling.
- Een andere manier van kijken naar NT2-leerlingen.
- Verkleining van kansenongelijkheid.
- Dankbare ouders en blije kinderen.
- Leerkrachten die zich meer bekwaam voelen in het onderwijs aan NT2- leerlingen.
- Sterker taalonderwijs, voor alle kinderen.
Het traject in de praktijk
Het gehele traject duurt 3 jaar.
Inhoudelijke workshops
In het eerste jaar volgt de NT2-coördinator in totaal 8 bijeenkomsten van een uur.
Deze bijeenkomsten vinden plaats op de deelnemende scholen. Ze bestaan uit informatieve workshops en het uitwisselen van ervaringen op de eigen school. In het tweede jaar zijn er 6 inhoudelijke workshops, waarbij er meer de diepte in wordt gegaan. In het derde jaar zijn er alleen facultatieve workshops, die de NT2-coördinator kan volgen.
Meerdere startmomenten per jaar.
- Eerstvolgende startmoment: september 2025
Zie voor de workshopdata van de groep die in september 2025 start hieronder.
Workshops jaar 1
1. Startworkshop: kennismaken, wie is de NT2-leerling? Stilstaan bij beginsituatie eigen school. |
di. 16-09-2025 |
2. Verloop tweede taalontwikkeling, intake en communiceren met anderstalige ouders |
di. 14-10-2025 |
3. Een nieuwkomer in groep 1 |
di. 18-11-2025 |
4. Woordenschat |
di. 13-01-2026 |
5. Klankonderwijs, grammatica en spelling |
di. 10-02-2026 |
6. Taalgericht vakonderwijs |
di. 17-03-2026 |
7. Voorlezen, lezen en in de inzet van thuistalen. |
di. 14-04-2026 |
8. Leerlijnen en niveaubepaling |
di. 02-06-2026 |
Workshops jaar 2:
1. Een doorgaande lijn (voorschool -PO-VO) |
2. Schrijven en stellen (inclusief scaffolding en taalrondes) |
3. Taaldenkgesprekken |
4. Een cultuursensitieve klas- en schoolomgeving en interculturele communicatie |
5. Traumasensitief werken |
6. Taalbeleidsplan |
Facultatieve workshops jaar 3
- TOS, NT2 & Dyslexie
- NT2 & Hoog- en meerbegaafdheid
Begeleiding op de eigen school
Na een startgesprek met de NT2-coördinator en de directie van de school vindt gedurende het eerste jaar (minstens) een begeleidingsgesprek per maand plaats met de NT2-coördinator op de eigen school. Tijdens deze gesprekken is er ruimte voor ondersteuning bij school specifieke NT2- en taalvraagstukken. In het tweede en derde jaar neemt de frequentie van de begeleidingsgesprekken af.
In jaar 1 is de begeleiding vooral gericht op het oefenen in de eigen klas. In jaar twee wordt deze kennis en vaardigheden verbreedt naar het hele team. En in jaar drie komt het borgen van de kennis en vaardigheden aan de orde. De exacte invulling van de gesprekken is afhankelijk van de wensen en behoeften van de school.
De NT2-coördinator
De NT2-coördinator van de school beschikt over een pabo-diploma, heeft affiniteit met de doelgroep en is gemotiveerd om extra scholing te volgen. Ook is de NT2 coördinator in staat kennis over te dragen aan collega's en deze kennis te borgen in de school. Bij voorkeur heeft de NT2-coördinator ervaring in verschillende bouwen en/of hij/zij kan denken in leerlijnen. Het is belangrijk dat de NT2-coördinator voldoende tijd krijgt (geschatte intensiteit is 0,1fte) om zijn/haar taken als NT2-coördinator uit te voeren.
De NT2-coördinator van een school is iemand die na de scholing…
….de leerkrachten van NT2-leerlingen begeleidt;
….samen met leerkrachten een krachtige taalomgeving kan creëren voor NT2-leerlingen;
….de voortgang van de Nederlandse taalontwikkeling van NT2-leerlingen monitort;
….mee kan schrijven aan een inclusief taal/NT2-beleid.
Deelnemen?
Een school die deelneemt aan het traject NT2-coördinator heeft…
….het bieden van ondersteuning aan NT2-leerlingen voor de school als prioriteit;
….de mogelijkheid vanuit directie en IB actief bij te dragen aan de ondersteuning van het traject en de borging van de expertise;
….de mogelijkheid een leerkracht in te zetten als NT2-coördinator. De geschatte intensiteit is 0,1 fte per week. Dit is echter geen voorwaarde meer.
Wil je als school meer weten of je aanmelden? Stuur dan een mailtje naar expertise@taalcentrumalmere.nl. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.
START nieuwe groep september 2025!